lyssningsknark

bättre än kola

2014 års bästa låtar - Plats 1: Lyft Och Försvinn

Kategori: Best of 2014

På 2013 års lista fick Hästpojken med hela två låtar på min årsbästalista, varav sjätteplacerade "Sommarvin" hamnade högst. Men Jonas Lundqvists forna bandkamrater från Bad Cash Quartet hade alltså en bit upp till förstaplatsen. Den tar däremot Lundqvist hand om i år. Om jag innan året startade skulle ha sagt att en göteborgare som sjunger på svenska skulle knipa förstaplatsen över årets bästa låtar hade nog de flesta förväntat sig Håkan Hellström. Nu har Håkan inte ens släppt någon musik i år, men även om han hade gjort det så tvivlar jag på att han skulle kunna toppa "Lyft Och Försvinn". Det här är en perfekt poplåt med ett riktigt snyggt arrangemang (som doftar mer Göteborg än fesskekörkan), en lysande melodi och en riktigt snygg text. Den är vemodig, jovisst, men drivs ändå stadigt framåt av det fia kompet. De tolvsträngade gitarrerna är klockrena, orgeln ger rymd och handklappen och tamburinen sitter på precis rätt ställen. Och så Jonas Lundqvists sköra röst mitt i allt det där, ljus och spröd men ändå med kraft där det behövs. Och så med betoningar på helt rätt toner. Ja, allt är bra helt enkelt. Världsklass, från Göteborg. Jonas hamnade precis utanför min lista år 2012 med sin fina "Alla För Sig", som visade att han definitivt hade potential även på det svenska språket. Men att det skulle bli så här bra, det hade jag nog inte kunnat gissa. 2014 års bästa låt - "Lyft Och Försvinn":
 
 
Kommentera inlägget här: