lyssningsknark

som droger för dina öron

2014 års bästa låtar - Plats 25: Blue Moon

Kategori: Best of 2014

Ok, det har varit dålig action på den här bloggen på senaste, det har helt enkelt varit för mycket med annat. Samtidigt har det släppts alldeles för lite bra musik det här året, men det har ändå kommit ut ett och ett annat guldkorn. Därför tänkte jag väcka upp den här bloggen lite och som vanligt dra igenom min högst subjektiva lista över årets bästa låtar. 25 stycken blir, och som vanligt blir det i lucköppningsstajl med nummer ett presenterad på självaste julafton. Lika bra att börja:
 
Beck har under flera år varit lite up och ner rent kvalitetsmässigt. Eller det kanske han alltid har varit, när man tänker efter. Han är knappast känd för att göra de jämnaste skivorna i världshistorien, inte heller är han blyg för att kasta sig mellan genrer. På 2014 års "Morning Phase" tycker jag att han hittat rätt på några spår och den låt som är allra mest rätt är "Blue Moon". Nej, det är ingen Elvis-pastisch, den är inte heller så hipsterängslig som vissa andra låtar på albumet känns. "Blue Moon" är tvärtemot en ganska rak och enkel popmelodi där Beck låter innerlig och struntar i att krångla till produktionen. Då hör man också att låten i sig är en riktigt bra skapelse, och det kan ju vara trevligt i dagens beatbaserade popvärld. Det går faktiskt fortfarande att göra bra låtar med gitarrer, trummor och bas och det visar Beck tydligt här:
 
 

Se upp för: Blake Mills

Kategori: Se upp för

För några helger sedan åkte jag och resten av mitt band ner till Göteborg för att spela in några låtar. Det var intensivt hela helgen, vi jobbade i stort sett nonstop, men vi hann med att lyssna på lite musik också. Bland annat så spelade Johan upp Blake Mills låt "If I´m Unworthy" för mig och jag fick direkt feeling. Så här cool kan modern country låta, med ett arrangemang som kretsar kring en lite klurig elgitarr och Mills röst. Det kan låta som ett klassiskt country.upplägg, såg och gitarr, men här bygger man något mycket större runt detta. Att så lite kan låta så här mycket är ett bevis på att det inte alltid behövs femton gitarrer och 10 percussion-pålägg, nej, här är det lilla stort. Och så är det en fantastisk låt i grunden också, vilket givetvis hjälper till:
 
 

Gammalt & Gott: The Grass Roots

Kategori: Gammalt & Gott

The Grass Roots var ett tidigt exempel på hur det kunde låta när några producenter gick ihop och skapade en grupp för att framföra deras låtar. Det hela tog fart när P.F. Sloan och Steve Barri 1965 hoppade på folkrockvågen och började skriva och spela in låtar i denna stil. Helt plötsligt fick de en hit med låten "Where Were You When I Needed You". Problemet var bara att det inte fanns något band, bara två producenter som spelat in en låt som blev en hit. Så Sloan och Barri gav sig ut på jakt efter ett redan existerande band som kunde tänka sig att byta bana och istället bli The Grass Roots. Och det fanns det, The Bedouins bytte namn och spelade in en ny version av låten. Sen blev det bråk när bandet ville spela eget, mer bluesrockigt, material men inte fick detta för Sloan och Barri. Det hela slutade med att producenterna fick ge sig ut på nya försök att hitta ett band som ville byta namn. The 13th Floor kunde tänka sig att bli The Grass Roots och därmed kunde historien fortsätta. Och det gjorde den med hyfsad framgång, tills det blev bråk igen, om precis samma sak som senast. Bandet ville spela eget material medan Sloan och Barri krävde att de endast skulle spela de låtar som dessa herrar hade skrivit. Men innan dess att medlemmar skulle börja bytas ut till höger och vänster hann bandmedlemmarna och deras producenter bygga ett sound som var ganska nydanande på slutet av 60-talet. För redan innan Chicago kom på idén att lägga till en blåssektion till pop/rockmusik så hade The Grass Roots varit där. Och de fick också några hits med denna R&B-influerade pop, somliga av dem riktigt bra, som låten jag lagt upp här idag - "Temptation Eyes":