lyssningsknark

bättre än kola

Fredagsanonymt: Blända

Kategori: Allmänt

Blända är ett litet fint indie-band med rötterna i Småland. Deras musik kan kanske beskrivas som pop-musik med en del inslag från den klassiska genren folkrock. Trots att bandet har fått till några fina låtar så verkar det som om både den breda publiken och radiostationerna verkar ha lyckats missa bandet (på P3 borde Blända passa in perfekt, men det verkar inte stationens musikredaktörer inse). Här har jag plockat fram bandets låt "Lämna Mig Ifred", där man tagit hjälp av en annan smått anonym kille. Ulf Stureson har nämligen aldrig riktigt slagit igenom på stort, trots flera skivor i ryggen. Här lånar han ut sin sångröst till Blända och resultatet är riktigt bra. Så pass bra att jag tycker att det är en av de bättre svenskspråkiga låtarna jag hört i denna genre på senare år. Jag kan dra lite paralleller till Cristopher Sander (från [ingenting]) och liknande artister, men det är nog bättre om man bara lyssnar själv för det är "Lämna Mig Ifred" värd.


Kommentera inlägget här: