lyssningsknark

bättre än kola

2000-talets bästa låtar - Nr. 34: Äppelöga

Kategori: Allmänt

Christopher Sander, sångare i [ingenting], skrev "Äppelöga", men Anna Järvinen spelade in den innan Sander hann få med den på sin soloskiva "Hej Hå". Och det är just Järvinens version som jag tycker är så otroligt bra så att den platsar här. Det är en vacker indie-singer/songwriterlåt som passar hennes röst perfekt, och den lysande texten måste Sander hyllas för. Jag misstänker att det kanske är så att han spelar munspel på både hans egen version och på Järvinens inspelning, och det gör han i så fall riktigt bra. Soundet på låten är riktigt skönt, med ett relativt släpigt trumspel som andas lite 70-tal och fantastiskt fint gitarrspel. Att Anna sjunger som en gudinna gör inte saken sämre. Precis så här bra kan svenskspråkig pop vara när den görs på rätt sätt, med mycket hjärta och precis rätt feeling. För övrigt funderar jag på om Sander lyssnat på Ed Harcourts låt "Apple of my eye" (se plats 36 på denna lista) när han skrev "Äppelöga". Känns högst troligt med tanke på likheten i titlarna.

Bästa del av låten: Första raderna av andra versen, vid 01:30, är min favorit både textmässigt och uttrycksmässigt. "Äppelöga, jag vill inte störa, men Stockholm är en livlös plats när du inte är här". Svårare än så behöver det inte vara när allt stämmer, och det gör Järvinens röst, musikens flöde och textens stämning. Fantastiskt fint.


Kommentera inlägget här: