lyssningsknark

bättre än kola

Onsdagsnytt: Simian Ghost, Gaz Coombes & Rufus Wainwright

Kategori: Onsdagsnytt

Simian Ghost har alldeles precis släppt andra skivan "Youth" och följer upp hypen med på ett alldeles utmärkt sätt. Det är mjuka elektroniska ljud, känslan är väldigt analog, med fina beats och riktigt snygga popmelodier som sjungs på ett lika mjukt sätt som musiken låter. Än så länge har mina lyssningar på skivan varit trevliga upplevelser och det känns som att musiken bara blir bättre med tiden. Här bjuder jag på titelspåret som är en sexminutershistoria där varje sekund känns relevant.

Gamle Supergrass-frontmannen Gaz Coombes har också släppt ny musik i och med singeln "Sub-Divided", en låt som är betydligt mer framåt än mitt andra tips här idag. Och konstigt vore det väl annars, Supergrass var ju först och främst ett högoktanigt band där tre energiknippen gärna öste på för drottning och fosterland. "Sub-Divided" är inte den gitarrbaserade låt som man kanske skulle kunna förvänta sig från herr Coombes, istället drivs den mångt och mycket av en pumpande bas och produktionen känns både retro och modern med tamburin och akustisk gitarr. En cool låt, helt klart, men jag hoppas att Gaz kan klämma ur sig ännu bättre saker i framtiden - det är han kapabel till, bevisligen.

Och så har då Rufus Wainwright äntligen bjussat på ett smakprov på kommande skiva, som fått samma titel som denna låt - "Out Of The Game". Mark Ronson har producerat, och det är lite av en ny riktning för Rufus, även om man fortfarande känner igen honom. Produktionen ligger inte helt långt från den som dominerade "Release The Stars", men det låter lite luftigare och bluesigare. Allting vilar som vanligt på en finfin melodi och Rufus magiska röst, som får förstärkning av en kvinnlig kör och ett stabilt, enkelt komp som känns aningen 70-talsaktigt. Bra är det, och helt klart lovande inför kommande album.








KOMMENTARER:

  • Gringo säger:
    2012-03-01 | 19:00:00

    Oh, ska Ruffe släppa ny skiva! Det visste jag inte. Det där lät minst sagt intressant.

  • Gustav säger:
    2012-03-01 | 20:17:34
    Bloggadress: http://www.gustavnilsson.com

    Jomenvisst, jag förväntar mig stordåd, såklart :-). Känns som att det kommer komma en drös skivor inom de närmaste månaderna som har potential, hittills har 2012 varit lite tunnt på den fronten tycker jag.

  • Gringo säger:
    2012-03-01 | 22:36:22

    Ja! jag blev så Rufus-glad att jag var tvungen att jotåba fram ett gammalt klipp från när han var i Lund. Så här bra var det:



    http://www.youtube.com/watch?v=qchmja5Fx_M&feature=related

  • Gustav säger:
    2012-03-02 | 21:38:49
    Bloggadress: http://www.gustavnilsson.com

    Riktigt grannt! Hans mellansnack var verkligen helt vilt under den här turnén, men varför kan inte folket i publiken vara tysta?! Han skulle kanske dragit till med något sånt här:



    http://www.youtube.com/watch?v=ew3AOlbJXos

Kommentera inlägget här: