lyssningsknark

bättre än kola

2010 - 2020 Top 120: Nr 4 - Suck It And See (2011)

Kategori: Top 120: 2010 - 2020

"I poured my aching heart into a pop song, I couldn't get the hang of poetry" sjunger Alex Turner i "Suck It And See", trots att han tidigare deklarerat att "You're rarer than a can of dandelion and burdock, and those other girls are just Postmix lemonade". Är inte det poesi så vet jag inte vad som är det. Hur som helst så samsas dessa med flertalet andra fantastiska rader i vad som enligt mig är Arctic Monkeys bästa låt från förra decenniet. Den har allt, skönt sväng, finurligt gitarrspel, snygga trumfills, stora körer och framförallt en fantastisk melodi. Det känns som att Turner plockade fram sin inre Lennon på denna skiva, han sjunger kanske mer brittiskt än någonsin och låtarna speglar de brittiska öarnas musikarv. Det är klassisk popmusik förpackad på ett föredömligt sätt. "Be cruel to me 'cause I'm a fool for you" avlsutar Turner och det känns som en lämplig rad för mig när det gäller denna låt - varje gång jag lyssnar på den slås jag av hur otroligt bra den är.
 
 
Kommentera inlägget här: