lyssningsknark

bättre än kola

2010 - 2020 Top 120: Nr 53 - Hell Yeah Norrtälje (2014)

Kategori: Top 120: 2010 - 2020

Markus Krunegård hade ett bra decennium, i alla fall rent musikaliskt. Eller vad sägs om låtar som "Let's Go Nu Är Jag Din Yo", "Go Johnny Go", "Askan Är Den Bästa Jorden" och "Du Stör Dig Hårt På Mig"? Rätt hyggliga låtar, och då har jag ändå inte nämnt de två andra av hans låtar som återfinns på denna lista - "Everybody Hurts" och "Birds" (med Serenades). Men bäst tycker jag ändå att han lyckades med "Hell Yeah Norrtälje", ett sex minuters långt epos om hur det är att bli äldre. Den tuggar på med ett stadigt trumkomp och det där gitarr-riffet som går runt och runt. Sen exploderar låten då och då upp till extatiska nivåer. Texten är kanske det bästa Krunegård skrivit och man hittar hela tiden nya rader att fundera över. Men mest av allt är det en känsla i låten som är svår att sätta fingret på, vemodig men ändå hoppfull någonstans. Det här är ingen låt som spelades sönder på radio, det är ingen sådan låt, men jag har haft den på repeat i mina lurar i flera år, trots den långa speltiden. Så bra är den.
 
 
Kommentera inlägget här: