lyssningsknark

bättre än kola

2017 - första halvan

Kategori: 2017

Halva 2017 har gått och jag har inte skrivit ett ord på de här bloggen. För dåligt, jag vet, men ibland kommer livet i vägen. Har jag sett något bra under detta halvår då? Jag har nog bara sett ett enda gig, Håkan Hellström på stadion, och tyvärr så var det den mest oinspirerade Håkan-spelning jag sett. Var det dåligt? Nej. Har jag höga krav på Håkan? Ja. Det här var Hellström extra allt. Som en rejäl plusmeny. Varje låt skulle avslutas med ett crescendo som aldrig tog slut, LaGaylia skulle waila, saxofonen skulle tuta, alla skulle spela järnet. Visst, i några låtar är det ok, men i alla? Nej. Det här var den andra spelningen, enligt tidningarna den bästa, så jag är ju ändå glad att jag valde den. Gästartisterna? Tog fokus från vad som egentligen är viktigt på denna konsert - Håkan - och sen var det ju inte mina favoriter. Silvana Imam gör inte "Du Fria" bättre på något vis, tvärtom, jag tycker verkligen att originalet knäcker och hade mycket hellre hört den versionen. Maggio? "Hela huset" lät mest bara stökig, som att den saknade fokus, och hennes insats i "Kom Igen Lena!" hade jag kunnat vara utan. Likaså Erik Lundins. First Aid Kit? Nej, de gjorde inte heller de låtar de var med på bättre. Jag tyckte verkligen det var kul att få höra "Rockenroll, blåa ögon - igen", men jag hade velat hört den med bara Håkis. Låtlistan? En del tråkiga val, som "Valborg" (sjukt överskattad) och "Jag utan dig" (ärligt talat, skitlåt. Varför släpptes inte fantastiska "Öppen genom hela natten" som singel istället. Den låt jag allra mest hade velat höra ikväll, men så blev det inte). Saknade "I sprickorna kommer ljuset in" och "Saknade te havs", bland andra. Men kul ändå att man fick "2 steg från paradise" och "Mississippi kan vänta" (dock alldeles för kort version). Ännu roligare hade det varit med någon riktig överraskning, som "Precis som Romeo" eller "Zigenarliv Dreamin". Bäst? En magisk version av "Shelley". Tråkigast? Publiken, som var mer intresserad av sina telefoner än giget och mest tyckte digga halvtråkiga, sena låtar som "Det kommer aldrig va över för mig".
 
Vad har varit riktigt bra i år då? Jo, betydligt mer musik än förra året. Phoenix har återvänt och "J-boy " är fantastisk. The Dahmers har en av årets låtar i "Nightcrawler". Liam Gallagher visar i "Wall Of Glass" vem av bröderna som sjunger bäst, även om låten i sig inte är den mest inspirerande. Ryan Adams har fortsatt sitt arenarock-äventyr, men det finns en del godbitar som "Do You Still Love Me?". Comebackernas comeback har Henrik Berggren stått för ch stora delar av hans debut är lysande. Bäst är antagligen "To My Brother, Johnny". Father John MIsty har stått för årets kanske mest ambitiösa skiva, och även om jag tycker att den blir lite tjock i längden så finns här fantastiska spår, inte minst "Total Entertainment Forever". Mac Demarcao har en ny fullängdare som kanske inte riktigt lever upp till tidigare verk, men låtar som "Baby You´re Out" och "For The First Time" väger upp de lite tråkigare spåren. För en gångs skull är en av årets största hits också en bra låt - The Weekends J-influerade samarbete med Daft Punk, "I Feel It Coming" är riktigt bra. Ariel Pink är på gång med nytt material och "Another Weekend" är en lysande första singel. Alvvays övertygar också med "In Undertow". Om vi ska gå in på några besvikelser så är Circa Waves nya skiva inte alls det jag hoppades på, inte Temples heller. Dock så har sistnämnda gjort en bra låt i "Strange Or Be Forgotten". "Lights Out" med Royal BLodd är bra likaså "Bus Song" med Jay Som och Jens Lekmans "What's That Perfume That You're Wear?". Bäst? Givetvis svårt att säga, men jag måste nog dra till med The War On Drugs och "Holding On". Man fortsätter på Springsteen-spåret, 70-talsversionen, och till och med den där synthen med klocksspelssound på andas "Born To Run". Det gör inget, det här är fantastisk musik, precis som förlagan. Och det är just fantastisk musik jag är ute efter, varken mer eller mindre. Så här bjuder jag på årets låt hittills:
 
 
Kommentera inlägget här: