lyssningsknark

bättre än kola

Nytt & Hett: Jonas Bergsten

Kategori: Nytt & Hett

Efter månader av väntan, ja till och med år för vissa, så kom äntligen Jonas Bergstens debut-EP "Ingen Av Oss Är Väl Hård På Riktigt". Och denna sex spår långa EP är precis så bra som man kunde hoppats på. De två avslutande spåren, "Snutansikte" och "Släpp Mig Aldrig", har jag tidigare hört och hyllat men nu måste jag slå ett slag för övriga spår. Alla är bra, bättre än bra faktiskt. Inte minst titelspåret som med sin somriga Pontus & Amerikanerna-känsla kommer alldeles lagom till bättre väder, bad och glass. Lite som "Innan Sommaren Tar Slut", fast mer indie och lite mer kreddig än Pontus Holmgrens gamla dänga. Tidigare har jag jämfört Bergsten med Jakob Hellman, något jag står fast vid även om det är ganska stor skillnad på dessa herrar. Kanske är det dialekten som gör det, men jag tror att de fantastiska melodierna även förenar de båda i mitt huvud. Idag bjuder jag på öppningsspåret "Surf", en låt som jag inte visste att Jonas spelade in redan 2011. Ja, så lång tid har det alltså tagit att få klart resten av EP:n. Men det var det värt. För det här är riktigt bra, ja, jag kan sträcka mig hela vägen till smått fantastiskt:
 
 
Kommentera inlägget här: