lyssningsknark

bättre än kola

2013 års bästa låtar - Nr 1: Diane Young

Kategori: Best of 2013

Nej, klassiker som Hellström och Winnerbäck platsar inte på denna lista. Inte heller hypade Daft Punk. Helt enkelt för att de inte varit bra nog detta år. Några som däremot varit bra nog är Vampire Weekend, som toppar min årsbästalista med sin klockrena "Diane Young". Hur många hade trott innan 2013 drog igång att en bluestolva skulle bli årets bästa låt? Inte jag, men Vampire Weekend har förvandlat gamla klassiska mönster till något nytt i "Diane Young". De har fräschat upp Elvis och blandat in modern indie och små element av "Graceland" (inte Elvis Graceland då, utan Paul Simons) och kryddat med små eklektiska idéer. Dessutom har man skrivit en mångbottnad text som passar klockrent i denna knappt tre minuters långa poplåt. Jag kan lyssna på det här om och om igen, jag tröttnar aldrig på denna låt, och den växte snabbt från att vara en av de mer häftiga saker jag hört på senare år till att bli årets bästa och mest genomarbetade låt. Så, med ett God Jul och allt därtill, därför presenterar jag här årets bästa låt här:
 
 
Kommentera inlägget här: