lyssningsknark

bättre än kola

Tisdagsoldies: Gerry Rafferty

Kategori: Tisdagsoldies

För några dagar sedan såg jag filmen 50/50, vars handling består i enkla ord om en kille som får cancer och har 50% chans att överleva denna. För drygt ett år sdan dog Gerry Rafferty av leversvikt. Den röda tråden mellan dessa två händelserna är rätt vag, men det var väl värt att dra ett parallell-försök när Gerry Raffertys låt "Days Gone Down" var en av alla fina låtar på filmens utmärkta soundtrack. Filmen i sig var långt ifrån tokig den heller, betydligt bättre än vad jag hade förväntat mig. Men för att återgå till Gerry Rafferty så hade jag missat denna låt, men som tur är det åtgärdat nu. Annars är Gerry kanske mest känd för sin låt "Stuck In The MIdlle With You" som han spelade in med Stealer´s Wheel, men faktum är att han gjort en hel rad bra låtar solo också. Som "Days Gone Down" då, ett drygt sex minuters långt epos som börjar med några dramatiska ackord och avslutas med riktigt härligt sväng. Det råder inget tvivel om att den är inspelad i slutet av 70-talet, både soundet och stilen på låten skvallrar om detta. Och ibland, när jag hör låtar som den här, så fågar jag mig om det någonsin gjorts skönare musik än under denna period. Låtarna skäms inte för sig, soundet är oftast stort och mjukt, både körer och orglar glänser och rytmsektionen svänger på ett fantastiskt vis. När man hör sån här musik vill man helst av allt bara släcka ner till mysbelysning, skruva upp volymen och låta nålen slita vinylen hårt. En kopp te, några ölm en filt samt trevligt sällskap brukar också passa in. Hursomhelst, nu är det tisdag kväll och kanske inte riktigt läge för såna extravaganser, men lyssna på låten kan man gott göra. Minst en gång, gärna fler. För "Days Gone Down" är så pass bra att den förtjänar några extra minuters speltid vilken dag som helst.


Kommentera inlägget här: