lyssningsknark

bättre än kola

Countdown 2012 - Döda hjältar

Kategori: Best of 2012

Det är väl brukligt, och kanske en aning morbidt, att räkna upp årets fallna hjältar så här alldeles i slutet av 2012. Alltså musiker och artister som antingen mist livhanken alldeles för tidigt, alldeles för sent eller precis vid rätt tidpunkt. Bara för någon dag sedan avled Fontella Bass, som är mest känd för den fantastiska souldängan "Rescue Me". Någon vecka innan var det sitar-mästaren Ravi Shankar som inte orkade hålla ut längre. Levon Helm,  trummis och sångare i The Band, har också försvunnit, likaså Stig Vig från Dag Vag. Ytterligare en stor soulsångerska försvann i och med Etta James bortgång i januari, medan näst siste Bee Gee:n Robin Gibb fick lämna jordelivet i maj. Jon Lord, mest känd som organist i Deep Purple, försvann också, precis som Beastie Boys-medlemmen Adam Yauch (mer känd under namnet MCA). Det finns givetvis en hög till, men jag avslutar min lista över personer som jag beundrat på något sätt som gått bort år 2012 med Davy Jones i The Monkees. Alla dessa tänkte jag nu hedra med ett klipp av den kanske mest inflytelserika av de jag räknat upp - Ravi Shankar. Här är ett klipp från Monterey Pop Festival 1967, en av många platser där Ravi Shankar gjorde ett enormt viktig arbete för att bygga broar mellan den klassiska indiska musiken och den västerländska populärkulturen. Till bilder från festivalen får man här njuta av Shankars musik, som kom att influera flera generationer av pop och rock-musiker, precis som den också influerade musiker i Indien och andra människor runt omkring i världen. Något den kommer fortsätta att göra, även efter Shankars död, precis som alla de andra människor jag räknat upp här kommer att göra.
 
 
Kommentera inlägget här: