lyssningsknark

bättre än kola

Torsdagsakustiskt: Plush

Kategori: Torsdagsakustiskt

"Plush", Stone Temple Pilots gamla fina 90-talshit, är i studio-inspelningen en högst elektrisk historia. Och en riktigt bra sådan, men en version som är nästan lika bra, eller på vissa sätt kanske bättre, är den akustiska version som de senare spelade in live. Så givetvis passar den bra in här. Riffet (inspirerat av gammal ragtime, om jag inte minns fel från en gammal intervju med DeLeo-bröderna) tappar kanske lite av sin tuffhet när det spelas på en akustisk gitarr, men samtidigt hör man tonerna på ett nytt sätt som öppnar upp lite av en ny värld i låten. Och att grunge (även om jag brukar genrebestäma STP som postgrunge med lite andra influenser. Postgrunge säger jag ibland som ett nedsättande ord, som när jag klankar ner på Nickelback eller Staind, men i STP:s fall är det inte så - deras musik är ofta riktigt bra) gör sig bra akustiskt är ingen hemlighet direkt. Två av MTV Unpluggeds absolut bästa konserter är de som Nirvana och Alice In Chains spelade in. "Plush" är så bra i akustisk tappning att den faktiskt hade platsat på vilken som helst av dessa giganters unplugged-skivor, och det är inget dåligt betyg. I alla fall inte när det är jag som sätter omdömet, då är det tvärtemot topp!


Kommentera inlägget här: