lyssningsknark

bättre än kola

Tisdagsoldies: The Contours

Kategori: Allmänt

Detroit-gruppen The Contours är ett av alla band som ofta klumpas ihop i kategorin Northern Soul, och bara det att de tillhör denna subgenre är ett lovande tecken. När man sedan hör några av deras låtar så är det inte svårt att övertygas om deras höga kvalité. The Contours signades tidigt till Motown, vilket är ganska logiskt rent geografiskt då detta skivbolag huserade i just Detroit. Inte heller helt ologiskt känns det att just Motown tog hand om The Contours då bolaget satsade på svarta, souliga vokalgrupper. 1962 fick gruppen en riktigt stor hit med den ganska röjiga "Do You Love Me", en låt som egentligen skrevs till en annat Motowngrupp; The Temptations. Men The Contours fick alltså ta hand om låten och vårdade den väl, och den måste ses som deras största kommersiella framgång. Jag har dock en annan favorit bland bandets repertoar, den lite lugnare och svängigare "Just A Little Misunderstanding". Precis så här vill jag ha min gamla soul; snygg stämsång, catchig melodi och grymt svängig. 1968 lämnade The Contours leadsångare Dennis Edwards bandet för att istället smyga sig upp ett pibnhål rent karriärsmässigt i och med att han tog David Ruffins plats e det mer populära Temptations. I och med detta bröt också resten av bandet upp, men idag finns en ny version av gruppen med Joe Billingslea som enda originalmedlem. Hur det låter nuförtiden har jag ingen aning om, men back in the days lät det jäkligt bra. Efter en lyssning på "Just A Little Misunderstanding" borde vem som helst med lite smak hålla med mig om det.


Kommentera inlägget här: