lyssningsknark

bättre än kola

Tisdagsoldies: The Ronettes

Kategori: Allmänt

Efter att ha blivit fascinerad av det program om Phil Spector som gick på SVT för några veckor sedan så har jag grävt lite i gubbens skattkista. Inte för att jag inte tidigare hört många av de låtar som Spector legat bakom, för det har jag, men efter att ha sett denna dokumentär så kan man lyssna på ett lite annorlunda sätt. Givetvis har det dykt upp en del guldkorn som jag tidigare har missat också, men det är framförallt de stora hitsen som jag lyssnat mest på. Som Ronettes fantastiska låt "Be My Baby", där Spectors "wall of sound"-produktion verkligen passar perfekt. Sen får man inte glömma bort att tjejerna i gruppen också gör ett fint jobb med sången i denna låt. Men det absolut bästa med "Be My Baby" är givetvis hur bra den är skriven, komplex i all sin enkelhet och otroligt direkt. Har man inte hört den förr måste man lyssna, och har man lyssnat på låten innan så är jag säker på att man gärna gör det igen.


Kommentera inlägget här: