lyssningsknark

bättre än kola

2011 års bästa låtar - nr 1: Suck It And See

Kategori: , Best of 2011

I andra versen hittar jag årets bästa textrader: "I poured my aching heart into a pop song, I couldn´t get the hang of poetry, that´s not a skirt girl that´s a sawn-off shotgun, and I can only hope you´ve got it aimed at me". Men redan långt tidigare hade jag anat att Arctic Monkeys "Suck It And See" är 2011 års bästa låt. Från den reverbdränkta gitarren i introt, som sedan får sällskap av Alex Turners bästa sånginsats någonsin. Och sen, när hela bandet kommer in innan första refrängen, känns det minst sagt episkt. Det svänger fint om trummorna och basen och leadgitarren gör ett fantastisk jobb. Körstämmorna förstärker precis rätt delar av refrängerna. Sen har vi det magiska middle eight-partiet innan det minst lika tjusiga gitarrsolot. Som följs av den sista, fantastiska refrängen där Arctic Monkeys gjort årets smartaste grejj genom att låta ackorden spelas i dubbla tempot jämfört med tidigare refränger, trots att melodin ligger kvar i samma tempo. Som avrundning får kören ligga kvar på sina stämmor mdan Turner går loss lite extra, innan han avrundar storstilat i den dramatiska slutraden "Be cruel to me ´cause I´m a fool for you". Jag har velat lite över vilken låt som är bäst, "Suck It And See" eller tvåan "If You Wanna", men när jag skriver detta känner jag mig ändå rätt säker. Det här måste vara 2011 års bästa låt, och den är skriven av en herre som har fyra låtar med på min topp 30-lista (tre med Arctic Monkeys och en på egen hand). 2011 har varit Alex Turners år, i alla fall enligt mig, och i min bok är han redan en av de riktigt stora låtskrivarna i världen. Och då har han förhoppningsvis måna stora låtar kvar att skriva. Förhoppningsvis kommer de bli lika bra som "Suck It And See", en låt som förföljt mig sedan jag först hörde den och som jag aldrig vill skaka bort.
 
Sen måste jag nämna några låtar som nästan tog sig in på denna lista över 2011 års bästa låtar, men som hamnade precis utanför: Anna Järvinen - "Lilla Anna"; Andreas Mattsson - "AA"; Lars Eriksson - "Ink Well Dweller"; Patrick Wolf - "The City"; Digitalism - "2 Hearts"; Girls - "Alex"; Kooks - "Junk Of The Heart (Happy)"; Surfer Blood - "I´m Not Ready"; My Morning Jacket - "Holdin On To Black Metal"; Fountains Of Wayne - "Someone´s Gonna Break Your Heart"; Ryan Adams - "Lucky Now"; The View - "Grace"; The Concept - "D-D-Dance"; Woods - "Hand It Out"; Carl Norén - "Going Out Tonight"; Wilco - "I Might"; Rebecca & Fiona - "Bullets". Och säkert en hel drös till som jag glömt eller inte hört ännu. 2011 har varit ett fantastiskt bra musikår på många sätt, sällan har så mycket ny musik känts så bra. Att ännu mer musik känts kass låter vi vara för nu, denna lista hyllar istället allt bra som jag hört och diggat. Och det är verkligen högkvalitativa grejjer, här under har vi då alltså min favorit:


Kommentera inlägget här: