lyssningsknark

bättre än kola

Lördagsgodis: R.E.M.

Kategori: Allmänt

Idag bjuder jag på en av låtarna från R.E.M.s fina skiva "Automatic For The People". Och nej, det är inte "Everybody Hurts", utan en låt som jag tycker känns ännu mer än bandets kanske mest kända låt. "Nightswimming" heter låten och ligger i slutet av skivan, där även många andra av de bästa låtarna (som "Star Me Kitten" och "Man On The Moon" trängs på detta album. Just här tycker jag att R.E.M. har fångat in en vemodig känsla som känns lika amerikansk som Drive-In-restauranger och små mackar med tillhörande affär alldeles intill motorvägen mitt ute i ingenstans (nästan som gjord för att vara filmmusik). Det är pianot som driver låten framåt, men det är Michael Stipes fantastiska röst och text som verkligen ger "Nightswimming" dess känsla. Detta är en låt som har fått för tok lite uppmärksamhet, så därför börjar jag med att slänga upp den här.


Kommentera inlägget här: