lyssningsknark

bättre än kola

Onsdagsnytt: Invasionen och Bruket

Kategori: Allmänt

Idag bjuder jag på ny musik från två band som musikaliskt inte ligger helt långt ifrån varandra, dessutom har båda bestämt sig för att sätta sitt bandnamn i bestämd form (något som har varit lite småhett i några år, tänk Juvelen, Hajen osv). Gammaldags punk och en skvätt pop ligger nämligen i grunden för båda dessa band, men då Invasionen kanske sneglat mer ått Ebba Grön har Bruket annamat en mer Clash-aktig stil (i likhet med tex Florence Valentin). Men när det gäller bandmedlemmarnas historia i musikbranschen så skiljer sig ganska mycket, då medlemmarna i Bruket inte gjort något större massmedialt väsen av sig så drivs Invasionen av Dennis Lyxzén (medlem i klassiska svenska band som Refused och The (International) Noise Conspiracy) och hans bandmedlemmar från The Lost Patrol ligger bakom detta nya, svenskspråkiga projekt. Enligt mig vinner också rutin över färskhet, i alla fall i detta fall, då jag nog tycker att Invasionen ger ett mer beståndigt intryck än vad Bruket gör. Detta gör inte Bruket till ett dåligt band, men jag känner att de har en bit kvar innan de hittat hem ordentligt. I vilket fall blir det en låt vardera här, Invasionens "Får aldrig tro" och Brukets "Sthlm kallar".


Imorgon ska jag ut och resa, så då får ni klara er utan hårdrock. Tillbaka på fredag!





KOMMENTARER:

  • LARZ GUSTAFSSON a k a Zluggo Pop säger:
    2010-05-06 | 14:04:41
    Bloggadress: http://www.myspace.com/zluggo_pop

    Utmärkta band!

    Hade förmånen att få se Invasionen live i Gävle på 1 maj.

Kommentera inlägget här: