lyssningsknark

bättre än kola

Tisdagsoldies: Lemonheads

Kategori: Allmänt

Jag hade på något helt overkligt sätt lyckats missa Lemonheads fram till och med förra veckan, då jag hörde dem av en slump. Tur för mig, för det här är ett riktigt bra band. Evan Dando, som är ende originalmedlemmen sedan väldigt många år tillbaka, startade Lemonheads redan under det tidiga 80-talet. Då spelade de någons slags punk med influenser både från hårdrock och country. Under 90-talet började Dando och hans kamrater odla en mer alternativ rockstil, vilket råkade passa perfekt när grunge-vågen kom i slutet av 1991. Men trots att bandets stil inte skiljde sig speciellt mycket från många andra stora amerikanska band under denna period så fick Lemonheads aldrig riktigt det kommersiella genombrott som många andra fick. Kanske berodde det på att deras singlar inte var riktigt lika catchiga som många andras, eller så kan det ha varit en marknadsföringsfråga. Bandet turnerade inte alltför flitigt under denna period, mycket beroende på Dandos problem med droger, vilket säkert medförde att de inte kunde nå ut till sina potentiella fans. 1997 lades bandet på is, men i mitten av 2000-talet tog Dando upp Lemonheads igen och har sedan dess släppt två album, ett med eget material och ett bestående av covers. Det är dock de saker som Lemonheads gjorde under 90-talet som de koms bäst ihåg för, och här har jag letat upp det riktiga esset; "Into your arms". Här, i bandets kanske största ögonblick rent försäljningsmässigt, har Dando skrivit en alternativ rocklåt med popambitioner, inte helt olikt många av Kurt Cobains stora ögonblick (tänk "About a girl", och inspelningen gör den verkligen rätt visa. Studioversionen finns på Youtube, men är inte inbäddningsbar, så jag lägger in en länk till den här nedan. Samt att jag lägger in en "fejk-livetagning", där sången framförs live men instrumenten är hämtade från playback. "Into your arms" är en av mina nya favoritlåtar, lite lustigt kanske med tanke på att den har några år på nacken, och är ett måste att lyssna på!


http://www.youtube.com/watch?v=zm9nEa5UoQA


Kommentera inlägget här: