lyssningsknark

bättre än kola

Torsdagsexotiskt: Lang Lang

Kategori: Allmänt

Idag kör jag igång min nya torsdags-serie, och det jag tänkte skriva om så länge jag hittar inspiration och bra klipp är exotisk musik. Det blir alltås allt annat än västerländks musik. Grymt flummigt kanske en del tycker, andra kanske tycker det verkar tråkigt. Men nej, det ska bli roligt och intressant. Just därför öpnnar jag med en riktig hit.

Lang Lang är ett av de stora kinesiska pianohoppen på senare år. Han har varit verksam ett tag, men är inte äldre än 27 år, och har sedan 13-årsåldern gett bejublade konserter. Efter att ha sett en dokumentär om Lang Lang är jag säker på två saker: han har en otrolig teknik och han är smått vild i huvudet. Men det är kanske inte så konstigt efter att ha övat alla de timmar som det måste ha tagit honom att komma till den absoluta toppen bland världens pianister. I vanliga fall spelar Lang Lang mest klassiska mästerverk av Tchaikovski, Chopin och såna grabbar, men här har jag letat fram ett klipp där han tillsammans med sin far spelar en kinesisk folk-låt. "Competition of the two horses" heter den om man översätter titeln till engelska, och den spelas här av Lang Lang på piano och hans far på erhu, ett kinesiskt stråkinstrument med bara en sträng. Här har vi ett fantastiskt framträdande som visar på hur fin musik det finns borta i det folkrika landet i öst. Synd att man så sällan hör den bara, men här har ni en chans:


Kommentera inlägget här: